![]() |
Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() Lichtenštejnské lesní železnice v Hrubém Jeseníku |
Termínem lichtenštejnské železnice v Hrubém Jeseníku jsou označovány čtyři úzkorozchodné železnice v prostoru jižně od hlavního jesenického hřebene mezi Brannou a Loučnou nad Desnou. Drážky vznikaly v rozmezí let 1896–1901 pod vedením majitelů panství - knížete Jana II. z Lichtenštejna a prince Rudolfa z Lichtenštejna a využívaly jednotnou technologii systému Dolberg (od Pražské akciové strojírny (dříve Ruston) o rozchodu 700 mm). HistorieLesní úzkokolejky pro svoz těženého dřeva nahradily starší sáňkování (v zimě) a plavení dřeva (v létě) na lichtenštejnských panstvích Branná a Vízmberk v návaznosti na stavbu železnic do Jeseníka a do Sobotína (a později Koutů nad Desnou) v 80. létech 19. století. Rozhodnutí o stavbě navíc umocnily kalamity na východní straně masivu Černé stráně, které si vyžádaly rychlý a kapacitní odvoz dřeva, které by několik let neodklizené hrozilo rozšířením kůrovce. Dráhy byly vesměs v provozu do 30. a 40. let 20. století, kdy začaly být pro odvoz dřeva využívány nákladní automobily. PopisZákladní informace o drážkách uvádí následující tabulka, podrobná historie a popis tratí jsou shrnuty v jednotlivých článcích.
Zdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 12. 10. 2020 byl naposledy upraven dne 25. 10. 2020 a zobrazen celkem 20383×, naposledy dne 8. 10. 2025 v 14:18. |